Zarządzeniem Prezesa i Dyrektora Sądu Rejonowego w Sokółce A.023.7.2024 została wprowadzona „Wewnętrzna procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Sądzie Rejonowym w Sokółce”
Dane kontaktowe:
Koordynator ds. zgłoszeń wewnętrznych: Pani Ewa Żelechowicz, tel. 85 81 12 346
Zastępca Koordynatora ds. zgłoszeń wewnętrznych: Pani Justyna Świderska - Karłuk, tel. 85 81 12 346
e-mail: sygnalista@sokolka.sr.gov.pl
adres: Koordynator ds. zgłoszeń wewnętrznych, ul. Piłsudskiego 7, 16-100 Sokółka z dopiskiem „nie otwierać - do rąk własnych”
Lista adwokatów deklarujących gotowość występowania z urzędu znajduje się w załączniku
Lista adwokatów deklarujących gotowość występowania z urzędu w sprawach nieletnich znajduje się w załączniku.
Przyjazny pokój przesłuchań to miejsce, w którym dziecko występujące w roli świadka będzie czuło się komfortowo. Jest to miejsce przyjazne, nastawione na potrzeby dziecka, takie które zminimalizuje stres związany z rolą świadka bądź uczestnika rozprawy sądowej i ułatwi uzyskanie od dziecka wiarygodnego materiału dowodowego podczas przesłuchania.
Pomieszczenie znajduje się w w budynku Komendy Powiatowej Policji w Sokółce ul. Białostocka 69B, 16-100 Sokółka.
Przyjazny pokój składa się z dwóch pomieszczeń:
- pokoju przesłuchań przeznaczonego dla osoby przesłuchiwanej, przesłuchującej oraz w razie potrzeby psychologa,
- pokoju technicznego przeznaczonego dla stron, pełnomocników oraz innych uprawnionych osób.
Pokój przesłuchań wyposażony jest w kamery, mikrofony oraz zestawy nauszne pozwalające na bezpośrednie porozumiewanie się między pokojem technicznym a osobą przesłuchującą. Pokój umeblowany został w sposób zapewniający komfortowe przebywanie w nim młodszym i starszym dzieciom, utrzymany jest w stonowanej kolorystyce. Wyposażony jest w materiały i sprzęt pomocny w uzyskiwaniu informacji od dziecka (kredki, papier) oraz zabawki dostępne dziecku.
Pokój techniczny wyposażony jest w sprzęt audio-wideo pozwalający rejestrować przesłuchanie oraz sporządzić zapis na płycie DVD.
Elektroniczne Postępowanie Upominawcze – system teleinformatyczny Ministerstwa Sprawiedliwości obsługujący elektroniczne postępowanie upominawcze, które zostało wprowadzone ustawą z dnia 9 stycznia 2009 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r., Nr 26,poz. 156), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 roku.
Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie przekazania rozpoznawania spraw w elektronicznym postępowaniu upominawczym rozpoznawanie spraw w elektronicznym postępowaniu upominawczym z właściwości innych sądów rejonowych przekazano Sądowi Rejonowemu Lublin-Zachód w Lublinie (Dz.U. z 2012r., poz. 1348), aktualnie VI Wydziałowi Cywilnemu (zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie utworzenia wydziałów w sądach rejonowych Dz.Urz.MS. z 2020 r., poz. 3, ze zm.).
Zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 października 2018 r. w sprawie wskazania wydziału sądu okręgowego rozpoznającego środki odwoławcze w elektronicznym postępowaniu upominawczym ustalono II Wydział Cywilny Odwoławczy Sądu Okręgowego w Lublinie jako właściwy do rozpoznawania środków odwoławczych w elektronicznym postępowaniu upominawczym (Dz.Urz.MS. z 2018 r., poz. 287).
Zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 29 lipca 2022 r. w sprawie powierzenia sądom apelacyjnym wykonywania czynności związanych z projektowaniem, wdrażaniem i utrzymywaniem systemów informatycznych, Sądowi Apelacyjnemu w Lublinie powierzono wykonywanie czynności w zakresie wsparcia użytkowników systemu teleinformatycznego obsługującego Elektroniczne Postępowanie Upominawcze, administrowania tym systemem, jego wdrażania i modyfikacji oraz testowania (Dz.Urz.MS. z 2022 r., poz. 155).
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej
Zgodnie z art.18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz.848) każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Żądanie powinno zawierać:
1. dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem
2. wskazanie strony internetowej, która ma być dostępna cyfrowo
3. wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem
4. wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy
Podmiot publiczny realizuje żądanie zapewnienia dostępności strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeśli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w ww. terminie, podmiot powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie w jakim zapewni dostępność, jednak termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej jeśli będzie to mogło naruszyć integralność lub wiarygodność przekazywanych informacji. Jeśli podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności, powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach zaistniałej sytuacji i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej w żądaniu, albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu - osoba zgłaszająca żądanie ma prawo złożyć do podmiotu publicznego skargę. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735).
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Zgodnie z art. 29 i 30 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062), każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Urząd o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt 1 lub 3, tego podmiotu.
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej "wnioskiem o zapewnienie dostępności".
Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
1. dane kontaktowe wnioskodawcy
2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym
3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą
4. wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
Wnioski o zapewnienia dostępności można składać:
• drogą pocztową na adres: Sąd Rejonowy w Sokółce, ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7, 16-100 Sokółka
• drogą elektroniczną na adres e-mail: boi@sokolka.sr.gov.pl
• osobiście w siedzibie Sądu, w godzinach urzędowania